در گفت‌وگو با دفاع‌پرس؛

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس البرز: دانشنامه دفاع مقدس مرجعی جامع برای حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است

سردار «اسلامی» با اشاره به اینکه دانشنامه دفاع مقدس یک مرجع جامع و تخصصی در زمینه تاریخ جنگ رژیم بعث عراق و ایران است، گفت: این دانشنامه با هدف حفظ و نشر ارزش‌ها و دستاورد‌های دفاع مقدس و همچنین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین نسل جوان در حال تدوین است.
کد خبر: ۶۵۳۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ - 28February 2024

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس البرز: دانشنامه دفاع مقدس مرجعی جامع برای حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استسردار سرتیپ دوم پاسدار «ابوالفضل اسلامی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز در گفت‌و‌گو با خبرنگار دفاع‌پرس با اشاره به اهمیت نقش تدوین دانشنامه دفاع مقدس اظهار داشت: دانشنامه دفاع مقدس، مرجعی جامع و تخصصی در زمینه جنگ رژیم بعث عراق و ایران است که به منظور حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. این دانشنامه، با گردآوری و تدوین اطلاعات و اسناد مربوط به 8 سال دفاع مقدس، بستری مناسب برای پژوهشگران، نویسندگان، دانشجویان و عموم علاقه‌مندان به این حوزه فراهم کرده است.

وی افزود: تاکنون اقدامات متعددی در این زمینه انجام شده است که از جمله آنها می‌توان به جمع‌آوری مستندات، مصاحبه و گردآوری تاریخ شفاهی از فرماندهان، سرداران، امیران، رزمندگان دفاع مقدس و تدوین بیش از 60 درصد از مجموع مداخل در سه گروه «شهدا و اشخاص» «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» و « جغرافیا و نظامی» اشاره کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان البرز ادامه داد: تاکنون 354 مدخل در دانشنامه استان البرز شناسایی و مورد تایید کمیته مدخل یابی قرار گرفته است.

این مسئول اضافه کرد: کمیته های متعددی جهت مدخل یابی در سه گروه مذکور تشکیل شده است که پیش بینی می شود با بررسی بیشتر مستندات توسط تیم حاضر این تعداد مداخل افزایش یابد.

سردار اسلامی تصریح کرد: برنامه‌های متعددی برای آینده دانشنامه در نظر گرفته شده است که تکمیل و به‌روزرسانی مداخل موجود و در نهایت تدوین دانشنامه استان البرزدر آینده‌ای نزدیک، گسترش دامنه موضوعی دانشنامه، ترجمه دانشنامه به زبان‌های خارجی و همچنین استفاده از فناوری‌های نوین برای ارائه خدمات بهتر به مخاطبان اشاره کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان البرز خاطرنشان کرد: دانشنامه دفاع مقدس می‌تواند نقش مهمی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ایفا کند. این دانشنامه با ارائه اطلاعات دقیق و مستند در مورد جنگ رژیم بعث عراق و ایران، رشادت‌ها و فداکاری‌های رزمندگان اسلام را به نسل جوان معرفی می‌کند و از این طریق فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه به درستی ترویج می‌کند. 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها